Overzicht

age 10+ players 2 playtime 25
Nederlands Frans Engels Duits

 

Inhoud

Claim

52 speelkaarten

2 overzichtskaarten

spelregels (NL – ENG –FR – DUI)

 

 

Video

 

Beschrijving

De koning is dood! Wat is er gebeurd? Niemand weet het, maar hij werd vanochtend met zijn hoofd in een wijnvat gevonden. Is het moord of was hij misschien erg dorstig? Hoe dan ook, de koning heeft geen erfgenamen, dus de vijf facties in het rijk moeten besluiten wie de nieuwe koning zal worden: word jij het of jouw tegenstander? Heb jij het wat nodig is om de facties van het rijk voor je te winnen?

CLAIM is een kaartspel voor een koninkrijk!

Een slagenspel voor twee spelers!

Een deck bestaande uit vijf facties (goblins, dwergen, zombies, dubbelgangers en ridders) met elk een speciale kracht.

In 2 etappes naar de overwining: win slagen in fase 1 en maak op die manier je deck voor fase 2 waarin om de punten wordt gestreden.

Prachtig en sfeervol artwork: alle 52 kaarten bevatten uniek artwork!

 

Afbeeldingen

Claim Claim Claim Claim Claim Claim Claim
 

Anderen over Claim

"Dit is echt een super leuk kaartspel, dat je eerst een keer voor de fun moet spelen voor je de diepere strategie ervan kunt ontdekken. Het lijkt namelijk heel eenvoudig, maar door de speciale vaardigheden van bepaalde facties kun je jezelf behoorlijk in de vingers snijden als je een verkeerde keuze maakt. Zo is het slim om in Fase 1 met Zombies te winnen (die gaan direct naar je Scorestapel) maar moet je in Fase 2 juist met Dwergen verliezen. Zo zijn er nog een paar andere tactieken die je kunt inzetten – alle uitzonderingen staan natuurlijk in de handleiding omschreven, maar ook op handige kaartjes die je binnen handbereik kunt houden. Het spel is overzichtelijk (2×13 beurten) en daarmee netjes afgebakend. De kaarten zijn leuk en fantasierijk getekend, wat een absoluut pluspunt is. Lekker cartoonesk, een tikje vreemd en wat meer bizar. Een geweldig spel voor 2 spelers! Score: Claim krijgt 9 van de 10 punten." https://www.coolesuggesties.nl/spel-recensie-claim-white-goblin-games/

"Slagenspellen voor twee creëren, het blijft een moeilijke evenwichtsoefening. Er zijn maar weinig ontwerpers die dit ambacht beheersen. Scott Almes is er een van. In Claim gaat op jacht naar een koninklijke erfenis waarvan u, naar eigen dunken, de enige rechthebbende bent. U moet daarvoor wel een meerderheid van de facties in het land – Goblins, Ridders, Zombies, Dwergen en Dubbelgangers – aan uw kant zien te krijgen. Dat doet u door te duelleren voor kaarten die worden getrokken van een trekstapel. De winnaar van het kaartduel krijgt de betreffende kaart, de verliezer trekt een kaart van de trekstapel. Deze kaarten worden in het tweede deel van het spel gebruikt om te strijden om de meerderheden van de facties. Dat klinkt op het eerste gezicht ingewikkeld maar dat is het niet. Wat Claim zo goed maakt zijn de eigenschappen van de facties. Ridders verslaan automatisch een Goblin, hoe sterk ook. Zombies gaan gelijk in de scorestapel van de winnaar van het duel, Dubbelgangers doen hun naam alle eer aan en Dwergen winnen met de laagste kaart in fase twee. Goblins doen, zoals verwacht, niks. De eigenschappen, hoe beperkt ze op het eerste gezicht ook lijken, brengen een heel nieuwe dimensie en diepte in het spel.  In Claim 2, ook autonoom speelbaar, maken de Gnomen, de Reuzen, de Draken , de Trollen en de Zieners hun welkome opwachting en wordt het spelersaantal uitgebreid naar 4. Aanraders!" https://detafelplakt.com/2018/10/21/soep-en-de-balletjes-daarin/

"Wie krijgt de kroon van de schielijk overleden koning? Da's het verhaaltje achter het kaartduel 'Claim'. Het antwoord: wie het merendeel van de 5 volken in het rijk aan zijn kant krijgt, wordt de nieuwe koning. Het spel, in wezen een vrij klassiek slagenspel, verloopt als een verkiezing in 2 rondes. In ronde 1 wordt slechts de helft van de kaarten onder beide spelers verdeeld, 13 voor elk. De andere helft van de kaarten ligt opzij en wordt gaandeweg onder de spelers verdeeld. De bovenste kaart ligt telkens zichtbaar, en vormt de premie voor de speler die een slag wint. Zijn tegenspeler krijgt telkens de volgende, nog ongeziene kaart. Zo heeft na de ronde elk een nieuw stel van 13 handkaarten. Daarmee wordt in ronde 2 een gelijkaardig slagenspel gespeeld. Nu gaat elke gewonnen slag naar de 'scorestapel' van de winnende speler. Die stapel wordt beslissend voor de troonopvolging. Wie van minstens 3 volken de meerderheid van de kaarten weet te veroveren, wordt immers de zegevierende koning. Het tweetraps-gebeuren zorgt op zich al een boeiend en verrassend spelverloop. Dat elk van de 5 volken bovendien nog een eigen kracht heeft, bezorgt 'Claim' nog een extra dimensie. De goblins hebben weliswaar geen bijzondere eigenschappen, maar zijn wel het talrijkste volk. Ridders winnen altijd als ze tegen een goblin komen te staan. Zombies zijn niet dood te krijgen; daarom mogen ze ook in ronde 1 al direct bij de scorestapel van de winnende speler worden gevoegd. Voor een dwerg is klein zijn een kracht: gespeelde dwergen gaan dus in ronde 2 naar de scorestapel van de verliezer. En dubbelgangers werken als een soort joker: zij kunnen gespeeld worden alsof ze bij een ander volk horen.

Dat alles maakt 'Claim' een uniek spel, al moet je even wennen aan de eigen tactische eisen die het tweetraps-gebeuren stelt en aan de verrassende krachten van elk van de volken." www.speltafel.be

"Dit is een spel dat ik graag tevoorschijn haal voor een snel potje. Niet een spel dat ik meerdere keren op één avond zal spelen, maar zeker één die elke spelavond meegaat in de tas. Claim is namelijk ideaal voor die momenten dat je even de tijd moet doden, zoals tussen verschillende langere speelsessies. Ik heb het met verschillende mensen kunnen spelen en het heeft nooit teleurgesteld. Daarom raad ik iedereen Claim van harte aan." https://www.budgetspelen.nl/review/Claim.html

"Claim en Claim 2 draaien niet enkel om slagen winnen, want je moet ook goed letten op de facties. Ze hebben immers bijna allemaal een speciale kracht die je in fase één of twee kan gebruiken. Zo kunnen ridders goblins sowieso verslaan, of ze nu een hoger nummer hebben of niet, laat een ziener je de volgende kaart van de stapel eerder bekijken, en kunnen Dubbelgangers in de plaats van een andere factie gebuikt worden. Enkel door op het juiste moment de juiste factie te spelen, kan je de overwinning behalen. De eerste paar keer spelen, moet je dit leren, maar na een paar keer ontwikkel je al snel de juiste strategieën, zoals ridders op het goede moment spelen of zelfs bepaalde slagen met opzet verliezen… tot je andere facties gaat gebruiken. Je kan Claim en Claim 2 zoals gezegd immers afzonderlijk spelen, of je uit beide spellen in totaal vijf facties kiezen om nog meer herspeelbaarheid te creëren. Uiteindelijk is het een fijn maar eenvoudig kaartspel dat je na een tijdje heel vlot kan spelen." https://www.geekster.be/games/claim-en-claim-2-review-gewelddadige-verkiezingen/

 

 

Downloads

Spelregels: Duits
Spelregels: Engels
Spelregels: Frans
Spelregels: Nederlands

 

Ook aanbevolen

Crimson Crush